Jeg samler på litt av hvert - postkort, glansbilder, fløtemugger,
russiske matrushkadukker, små hestefigurer og fuglefigurer.
Her vil jeg vise frem noe av det jeg har i mine samlinger.

søndag 7. juli 2013

God Norsk Jul - Frank Wathne

Under krigen tegnet Frank Ingvald Wathne (9/7-1902 - 1991) en serie på 10 julekort med teksten "God Norsk Jul" og motiver av nisser med lange, røde toppluer, typisk veldig norske motiver og med norske flagg på. Disse ble utgitt på Åsmund S. Lærdals forlag i Stavanger til julen 1941. Tyskerne oppfattet disse kortene som hån og provokasjon og de ble raskt forbudt brukt. 26. februar 1942 ble det også forbudt å bruke nisseluer og kortene ble naturlig nok veldig populære på svartebørsen.

Serien er nummerert fra 500-509 og jeg har klart å skaffe meg alle 10 i løpet av ikke så alt for lang tid, de fleste via qxl, men et par stykker privat også.

Nr. 500:


Nr. 501:


Nr. 502:


Nr. 503:


Nr. 504:


Nr. 505:


Nr. 506:


Nr. 507:


Nr. 508:


Nr. 509:


Et bevis på at postkort så visst kan ha en historie å fortelle!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar